Home Tutorial Motivasi FrenzyFM SiteMap Image Map
Welcome To Amin93's Blog..Put your link blog here..TQ
the barcode printer: free barcode generator

Monday, February 14, 2011

"Valentine's Day" Dengan Versinya


Assalammualaikum w.b.t semua.. dh lama tol amin tak buat entri ..dh bape minggu dh buat entri...MSN Onion Icon
hari ini 14/2/2011(selasa), amin mahu bongkarkan satu cerita yang ramai dah tahu & ramai buat tak tahu je Onion Emoticons...semua orng tahu kan " valentine's day " ini haram bg seluruh umat islam apatah lagi menyambutnya..btol tak ?? MSN Onion Emoticons..tapi yang amin musykil & hairan kenapa masih ada lagi cebisan atau dengan bahasa lain segelintir umat islam masih lagi menyambut Hari Kekasih (Valentine's DAY)..MSN Onion Emoticon
bak kata Leman Raja Lawak .. " xpaham betui la"..

ok2 la kita sambung balik topik yang amin mahu ceritakan ..
Valentine's Day setiap tahun di sambut oleh kalangan kristian bg mengingati orng yang kita sayang dengan memberikannya hadiah..sepertinya mereka ini akan memberi pasangan mereka hadiah yang paling popular sekali iaitu coklat ....Valentine's Day ini juga ada versinya ..tapi jangan anda terkejut setiap sesuatu yang dibuat mestilah ada versinya bukan..MSN Onion Emoticons..



-Versi Pertama-
Versi pertama ini mengisahkan Paderi St. Valetine yang hidup di akhir abad ke 3 Masihi. Pada 14 Februari 270 Masihi, Raja Claudius II menghukum mati  Paderi St. Valetine yang telah dianggap menyimpang dari bebrapa prinsip yang selama ini diyakininya iaitu mengajak masyarakatnya menganut agama Nasrani.

-Versi Kedua-
Raja Claudius II telah melarang kaum lelaki muda untuk mendirikan rumah tangga semata-mata untuk memperkasa benteng pertahanan mereka. Walau bagaimanapun, St Valentine menentang perintah tersebut dan terus menyelenggarakan pernikahan di gereja secara bersembunyi.. Namun ia terbongkar juga dan akhirnya dia(St. Valentine) dipenjarakan.Di penjara dia(St. Valentine) berkenalan dengan anak perempuan seorang banduan yang sedang saki. Ia mengubatinya hingga sembuh dan jatuh cinta kepadanya . Sebelum dihukum mati, dia(St. Valentine) mengirim sekeping kad yang tertera ' Yang tulus cintanya, Valentine'.

-Versi Ketiga-
Sebuah desa yang mengamalkan tradisi Romawi.Setiap pertengahan bulan Februari para pemuda desa tersebut selalu  berkumpul.Mereka menulis nama-nama gadis desa dan meletakkannya di dalam sebuah kota.Setiap pemuda mengambil salah satu nama dari kotak tersebut, dan gadis yang namanya keluar akan menjadi kekasihnya sepanjang tahun.Ia juga mengirimkan sekeping kad yang tertera "Dengan nama Tuhan Ibu, saya kirimkan kepadamu kad ini". Pada waktu itu agama Nasrani baru berkembang, lalu para paderi penyebar agama itu menggantikan kalimat  "Dengan nama Tuhan Ibu" dengan kalimat "Dengan nama Paderi Valentine".
    Jadi, hari tersebut kini diraikan sebagai Hari Kasih Sayang di seluruh dunia. Hari yang dihubungkan dengan para pencinta untuk saling bertukar-tukar nota dalam bentuk 'Valentines' atau antara lainnya berbentuk hati dan gambar sebuah 'Cupid' bersayap.
Contoh gambar 'Cupid'

sudah mengenali apa itu Hari Kekasih ataupun Valentine's Day..MSN Onion Emoticonssebab apa ISLAM melarang umatnya menyambut hari itu (Valentine's Day)...Allah swt pernah berpesan kepada kita di dalam al-Quran..
Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah Al-An’am : 116)

Mutira Kata Dari Amin93 :-
" Jangan sesekali menyambut "Valentine's day", kalau menyambutnya anda telah mendekatkan diri dari maksiat "


Ingatlah pesanan Rasulluallah s.a.w
“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :“Barang siapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.


p/s ingatlah sebelum terkena.... xD
p/s tidak sabar nak menyambut Maulidur Rasul pada 15/2/2011MSN Onion Emoticons
Comments
0 Comments
//commentFB

0 Orang Senyap² Komen Di Sini:

Post a Comment

Komen Itu Indah..Harap anda dpt komen yang molek sikit..kan lebih manis .. :) yang komen menggunakan anonymous sila sertakan nama anda dan facebook :)

Ada Masalah??Tak Puas Hati??Nak Bagi Idea?? Boleh Hantar Komen Melalui FormSpring(FS)
|TERIMA KASIH|