Home Tutorial Motivasi FrenzyFM SiteMap Image Map
Welcome To Amin93's Blog..Put your link blog here..TQ
the barcode printer: free barcode generator

Friday, August 19, 2011

Info Kesihatan | Undang-Undang Kanser

Assalammualaikum wbt & salam 1 Malaysia .. hai semua dah lama tak update blog ni .. hari ini amin nak buat satu cerita tentang kesihatan pulak.. asyik cerita cinta je korang tak muak ke ?? hahaha .. sekali sekala kita mestilah kena tahu tentang kesihatan sikit .. tahu sikit jadilah kalau tak tahu semua macam mana nak kahwin..hahahaha..

Pagi ni nak cerita sikit pasal penyakit kanser .. Dalam dunia ni macam-macam kanser kita boleh temui contohnya kanser otak, kanser paru-paru, kanser payudara dan macam-macam lagi.. nak senaraikan lagi  panjang pulak entri ni .. :p

Setiap kanser ni ada undang-undang dia tapi amin nak cerita sekarang pasal kanser puncanya di sebabkan tahi lalat ..Kanser yang amin maksudkan ialah kanser kulit ..tahu ke kanser kulit?? kalau tak tahu pi cari kat google ? hehe..

Lima gejala tahi lalat yang boleh berubah menjadi kanser kulit:

Tidak Sekata
    Kebiasannya, tahi lalat memiliki bentuk yang sekata dan teratur. Jangan lupa untuk memerhatikan setiap perubahan yang terjadi daripada bentuk hinggalah ke ukurannya.

Tepinya Kasar
   Seharusnya di bahagian tepi tahi lalat halus, lembut dan tidak berubah-ubah.Jika ia tiba-tiba kelihatan bengkak dan permukaannya berubah kasar, kamu harus berwaspada dan perlu berjumpa dengan doktor.


Berubah Warna
   Jika ada perubahan warna pada tahi lalat, sebaiknya jangan dianggap remeh.


Melebar dan Terus Melebar
  Semakin besar diameter sesebuah tahi lalat ternyata risiko kamu untuk terkena kanser kulit adalah semakin meningkat. Tahi lalat tidak normal jika ia terus melebar, membesar dan mempunyai diameter lebih dari 6mm.

Subur?
  Tahi lalat yang membesar dengan kerap dalam jangka masa yang cepat tidak patut dibiarkan.Sama ada kamu segera berjumpa dengan pakar kulit untuk mengetahuinya dan segera dapatkan nasihat mereka untuk membuang tahi lalat tersebut.


P/S kebanyakkan orang yang buang tahi lalat kebanyakkan perempuan..ye la nak jaga kebersihan dan kecantikan ..tak gitu si lelak ? :) Sekadar perkongsian untuk kprang semua .. seperti biasa "FB COMMENT" ada di bawah anda boleh menggunakan komen FB atau komen BLOG :)

Comments
0 Comments
//commentFB

0 Orang Senyap² Komen Di Sini:

Post a Comment

Komen Itu Indah..Harap anda dpt komen yang molek sikit..kan lebih manis .. :) yang komen menggunakan anonymous sila sertakan nama anda dan facebook :)

Ada Masalah??Tak Puas Hati??Nak Bagi Idea?? Boleh Hantar Komen Melalui FormSpring(FS)
|TERIMA KASIH|